HÉ BJORN, WAT SCHRIJF JE NU WEER? – EPISODE 11

NIEUWS UIT HET (SCHRIJVERS)LEVEN VAN PEETERS BJÖRN

EVEN TERUG IN DE TIJD

De afgelopen week kreeg ik meermaals hetzelfde idee voor mijn blogpost van de week. Waarom niet eens terug in de tijd kijken met een van mijn reeksen? Ik ben intussen een aantal jaren aan de slag als auteur, en enkele van mijn reeksen hebben in die tijd een kleine evolutie doorgemaakt. Kijk alleen al maar eens naar de covers van de HARTENDIEFJES reeks.

De Ontvoering Van Anaïs is mijn eerste gepubliceerde roman.

HARTENDIEFJES is dus meteen ook mijn eerste gepubliceerde reeks.

Ik ontwerp de covers van mijn boeken zelf, en de allereerste cover van De Ontvoering Van Anaïs is de eerste gepubliceerde cover die ik ooit heb ontworpen. Heel wat lezers hebben hem waarschijnlijk niet gezien, maar ik heb hem uit mijn archieven opgediept. De eerste cover dateert van 2016 en ziet er zo uit:

Ik vind de foto die ik voor deze cover heb gebruikt nog steeds goed. Als ik hem nu opnieuw zou gebruiken dan zou ik de cover anders maken, maar dat is nu eenmaal hoe het gaat. Je doet ervaring op en dat verandert hoe je naar de dingen kijkt, en welke artistieke keuzes je maakt. Er zijn niet zo heel veel boeken van deze editie verkocht, dus ze zijn uiterst zeldzaam. Een gesigneerd exemplaar is nog veel zeldzamer, en zal je waarschijnlijk nooit ‘in het wild’ tegenkomen.

Ik heb er enkele in mijn archief, maar zelfs ik heb er niet veel.

Een tijd na het verschijnen van de eerste editie van De Ontvoering Van Anaïs, besloot ik een nieuwe cover te ontwerpen. Ik vond een foto die ik goed bij de reeks vond passen. Hij geeft iets van de warmte weer tussen Noor en de kleine Anaïs. Ik probeerde op basis van de nieuwe foto een betere cover dan de vorige te ontwerpen. Dit was het resultaat:

Deze editie is bijna net zo zeldzaam als de eerste. Hier en daar is vast nog wel een exemplaar te vinden, maar de kans dat je er eentje te pakken krijgt is bijna onbestaande. Ik ben niet zeker hoeveel ik er zelf in mijn archief heb, maar niet meer dan enkele. De covers die je links op de foto ziet (de achterkant van het boek dus) zijn de oude covers van OP KOT MET JENTEL.

Na deze cover kwam de derde editie, die er zo uitziet:

Op die cover is mijn naam veel zichtbaarder (wat belangrijk is voor een auteur) en de tekst van de titel is ook veel zichtbaarder. Op de achterkant van het boek zie je weer enkele covers van OP KOT MET JENTEL, maar ook twee HARTENDIEFJES covers. Helemaal links zie je de oude cover van Het Verdriet Van De Vissers, en meteen daarnaast die van Het Mysterie Van De Eenzame Vrouw.

Deze editie van de boeken is iets minder zeldzaam dan de vorige.

Maar als je er eentje wil, zal je je best moeten doen.

Of ik ooit exemplaren van deze editie heb gesigneerd weet ik niet

Deze editie is verschenen in 2017 en in dat jaar zijn ook de eerste e-books verschenen. Dit zijn de covers van de twee andere HARTENDIEFJES boeken uit die periode, in 2017.

Daarna heb ik nog een nieuw ontwerp voor de reeks gemaakt, en dat ziet er zo uit.

Deze editie van de boeken is momenteel te koop, dus die kan je makkelijk krijgen. Op dit moment zijn er geen plannen om de covers weer te veranderen, maar de kans dat het ooit gebeurt is best wel reëel. Deze editie zal nooit zo zeldzaam worden als de andere, maar of ze binnen tien of twintig jaar nog veel te vinden zullen zijn. Wel, dat hangt ervan af of en hoe snel ik de covers weer aanpas, en hoeveel exemplaren er tegen dan van de boeken verkocht zijn.

Intussen is de reeks behoorlijk gegroeid.

Hier heb je alle covers op een rijtje, inclusief de kortverhalen en bundels.

Ik ben een tijdje geleden gestart met een heel nieuw HARTENDIEFJES project, dat weer een heel nieuwe cover nodig heeft. Maar daarover zal ik later pas meer vertellen.

Er verschijnt niet kortelings een nieuwe HARTENDIEFJES verhaal, maar volgende week woensdag verschijnt wel een nieuw MOSSEL verhaal. Pedagogisch is het tweede verhaal in de reeks en het gaat er heftig aan toe! Een heel ander soort verhalen dan HARTENDIEFJES maar erg leuk als je van absurde humor houdt. Hieronder vind je de cover en de flaptekst.

De goegemeente mag al paars aanlopen, want Peeters Björn presenteert een nieuwe humorreeks! Mensen laten zich van hun beste kant zien in MOSSEL – de reeks waar het potje overkookt! Verkeersboete of fles wasmiddel. Kwijlende hond of eierdopje. Soms volstaat elke reden om het vuur aan de lont te steken. En als in doodgewone mensen Het Beest ontwaakt… Welkom in de wereld van MOSSEL! Waar de melk overkookt, de trein van de rails vliegt en de stoppen met stinkende rook doorbranden. Beter dan televisie en ongepaster dan je coke snuivende schoonmoeder.

Leesplezier gegarandeerd!

In PEDAGOGISCH krijgt Stefano bezoek van de dames van Gezin en Geluk. Een organisatie die zich inzet voor het welzijn van kinderen en ouders. Of die dat nu willen of niet. Aan de kant, hier komt goede raad van mensen die het beter weten! Hou je kalm, Stefano! Kaaaaalm!

KORTVERHAAL (Humor)

 

Daarmee bereiken we weer het einde van deze blogpost.

Dit keer ga ik het middagmaal niet overslaan, en mijn gezin zit beneden te wachten met de tafel al gedekt, dus ik ga het kort houden. Als er na het eten nog wat tijd is, schrijf ik nog even verder aan het nieuwe boek waar ik mee bezig ben (nee, ik verklap nog niets). En dan is het tijd om deze schrijver zo presentabel mogelijk te maken, want vanavond is het date night met zijn vrouw. De reservaties zijn al gemaakt! Ik wens jullie een heel fijn weekend toe!

En nu is het echt etenstijd.

 

PS: Ik ken de man en zijn zoon op de foto niet (en weet niet of het echt zijn zoon is) maar de foto roept fijne herinneringen op aan momenten met mijn eigen zoon. Hij en ik hebben samen al heuse werelden gebouwd met een plastieken hamer en zaag. Kinderen imiteren graag de wereld van de grote mensen. Mijn zoontje verzint wel eens heuse verhaalwerelden. Hoe zou dat komen, denk je?


FOTO ©: IgorVetushko| Depositphotos.com